Jak rozliczyć na gruncie VAT przeniesienie na gminę nakładów na dzierżawioną nieruchomość?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Bartosiewicz Adam
Odpowiedzi udzielono: 19 listopada 2007 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka jawna jest wieloletnim dzierżawcą nieruchomości będącej własnością gminy (bez prawa pierwokupu). Faktury VAT za przedmiot dzierżawy są wystawiane przez Urząd Miejski. W okresie dzierżawy spółka dokonywała bieżących remontów. Nieruchomość została przewidziana do sprzedaży w trybie przetargu nieograniczonego. W wyniku zawartego z gminą porozumienia, wydatki poniesione przez spółkę w okresie dzierżawy zostaną rozliczone w kwocie wynikającej z operatu szacunkowego. Strony ustaliły, że w przypadku, gdy nabywcą nieruchomości zostanie spółka, będzie ona uprawniona do potrącenia wierzytelności z tytułu poniesionych wydatków z ceny nabycia. W przypadku nabycia przez inny podmiot gmina przekaże spółce część kwoty uzyskanej w wartości poniesionych wydatków.

Jak prawidłowo udokumentować powyższe zdarzenie w przypadku nabycia przedmiotu dzierżawy przez spółkę, a jak gdy zostanie nabyty przez inny podmiot? Jak w przypadku nabycia przedmiotu dzierżawy przez inny podmiot spółka ma obciążyć gminę? Czy gmina w przypadku wygrania przetargu przez inny podmiot będzie mogła odliczyć VAT od faktur wystawionych przez dzierżawcę z tytułu poniesionych wydatków?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX