Jak rozliczyć i zaksięgować koszty napraw samochodów powypadkowych, z których rozliczamy się z firmą ubezpieczeniowa w ramach zawartych umów OC i AC?
PYTANIE
Problem dotyczy kwestii rozliczeń (z firmami ubezpieczeniowymi) i księgowań napraw samochodów, których naprawy są rekompensowane z polis OC i AC. Firma naprawiająca samochody wystawia faktury obciążeniowe naszej firmie.
Istnieją dwie formy rozliczeń:
- po otrzymaniu kopii faktury (oryginał jest w firmie ubezpieczeniowej) opłacamy fakturę dla firmy naprawiającej samochody. Następnie na podstawie decyzji ubezpieczyciela o sposobie rozliczenia szkody, na konto bankowe, następuje wpłata odszkodowania, lub
- otrzymujemy kopię faktury (oryginał w firmie ubezpieczeniowej) z adnotacją, iż firma naprawiającą samochód rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem. My w związku z tym nie opłacamy faktury za naprawę, a pieniądze ubezpieczyciel przelewa bezpośrednio do firmy naprawczej. My otrzymujemy tylko decyzję o przyznaniu odszkodowania.
Nasza firma jest zwolniona z VAT, nie odliczamy VAT naliczonego z faktur za naprawy powypadkowe.
Jak rozliczyć i zaksięgować koszty napraw samochodów powypadkowych, z których rozliczamy się z firmą ubezpieczeniowa w ramach zawartych umów OC i AC?
Czy otrzymując kopie faktur dostajemy prawidłowe dokumenty do zaksięgowania?
Czy musimy księgować faktury, wystawione na naszą firmę, jeżeli nie ponosimy kosztów związanych z naprawą i nie otrzymujemy odszkodowania na nasze konto?
Jak zaksięgować poszczególne operacje?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX