Jak rozliczyć i zaksięgować koszty napraw samochodów powypadkowych, z których rozliczamy się z firmą ubezpieczeniowa w ramach zawartych umów OC i AC?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Leszczyńska-Trochonowicz Dagmara
Odpowiedzi udzielono: 2 października 2012 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Problem dotyczy kwestii rozliczeń (z firmami ubezpieczeniowymi) i księgowań napraw samochodów, których naprawy są rekompensowane z polis OC i AC. Firma naprawiająca samochody wystawia faktury obciążeniowe naszej firmie.

Istnieją dwie formy rozliczeń:

- po otrzymaniu kopii faktury (oryginał jest w firmie ubezpieczeniowej) opłacamy fakturę dla firmy naprawiającej samochody. Następnie na podstawie decyzji ubezpieczyciela o sposobie rozliczenia szkody, na konto bankowe, następuje wpłata odszkodowania, lub

- otrzymujemy kopię faktury (oryginał w firmie ubezpieczeniowej) z adnotacją, iż firma naprawiającą samochód rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem. My w związku z tym nie opłacamy faktury za naprawę, a pieniądze ubezpieczyciel przelewa bezpośrednio do firmy naprawczej. My otrzymujemy tylko decyzję o przyznaniu odszkodowania.

Nasza firma jest zwolniona z VAT, nie odliczamy VAT naliczonego z faktur za naprawy powypadkowe.

Jak rozliczyć i zaksięgować koszty napraw samochodów powypadkowych, z których rozliczamy się z firmą ubezpieczeniowa w ramach zawartych umów OC i AC?

Czy otrzymując kopie faktur dostajemy prawidłowe dokumenty do zaksięgowania?

Czy musimy księgować faktury, wystawione na naszą firmę, jeżeli nie ponosimy kosztów związanych z naprawą i nie otrzymujemy odszkodowania na nasze konto?

Jak zaksięgować poszczególne operacje?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX