Jak rozliczyć faktury dotyczące przełomu roku, które wpłynęły po sporządzeniu sprawozdania finansowego?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Morska Agnieszka
Odpowiedzi udzielono: 7 maja 2012 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jesteśmy firmą handlującą towarem handlowym, który następnie jest odsprzedawany (zakupujemy towar, przyjmujemy go na magazyn, a następnie go odsprzedajemy odbiorcom detalicznym i hurtownikom). Jesteśmy po sporządzeniu i po badaniu przez firmę audytorską sprawozdania finansowego za 2011 r. (termin zakończenia i podpisania sprawozdania finansowego to 30 marzec 2012 r.). Po badaniu sprawozdania finansowego wpłynęły faktury za:

-

media z datą wystawienia 2012 r. i z okresem rozliczeniowym wyszczególnionym na fakturze 16 grudnia 2011 r. - 15 luty 2012 r.,

-

opłatę drogową z datą wystawienia 2012 r. i z okresem rozliczeniowym wyszczególnionym na nocie obciążeniowej 1-31 grudnia 2011 r.

Czy koszt zakupu mediów i koszt opłaty drogowej mam prawo rozpoznać jako koszt inny niż bezpośredni dla naszej firmy? Czy koszt zakupu mediów, który wpłynął po badaniu sprawozdania finansowego powinnam podzielić proporcjonalnie według brzmienia art.15 ust. 4d u.p.d.o.p. i uznać go:

a) jako koszt niepodatkowy dla roku 2012 za okres 16-31 grudnia 2011 r. przy założeniu, że nie będzie korygowane zeznanie i zbadane sprawozdanie finansowe za 2011 r.,

b) jako koszt podatkowy dla roku 2012 za okres 1-15 lutego 2012 r.?

Według mnie jest to koszt inny niż bezpośredni i przy założeniu, że nie będę korygowała zbadanego sprawozdania finansowego za 2011 r. taki koszt zewidencjonuję w księgach handlowych (pełna księgowość) w 2012 r. jako:

-

koszt niepodatkowy dla roku 2012 za okres rozliczeniowy 16-31 grudnia 2011 r.,

-

koszt podatkowy dla roku 2012 za okres 1-15 lutego 2012 r.

Inne stanowisko, z którym się nie zgadzam, to że jest to koszt bezpośredni i powinnam uznać go za koszt podatkowy za cały okres rozliczeniowy wyszczególniony na fakturze 16 grudnia 2011 r. - 15 lutego 2012 r.

Jaki może istnieć argument żeby uznać koszt medialny za koszt bezpośredni dla naszej pozarolniczej działalności?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX