Jak rozliczyć byłego pracownika, za którego opłacono zaległe składki ZUS?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2018 r.
Autor odpowiedzi: Liżewski Sławomir
Odpowiedzi udzielono: 8 marca 2017 r.

PYTANIE

W 2016 r. po kontroli z ZUS otrzymaliśmy decyzję wzywającą do zapłaty należności z tytułu nieopłaconych składek za rok 2012 i 2013. Zaległość powstała w wyniku błędu po stronie pracodawcy. Korekta dotyczy dwóch pracowników, jeden z nich pracuje w firmie do dziś, drugi natomiast nie jest już pracownikiem przedsiębiorstwa.

Czy pracodawca pokrywając całą kwotą zaległych składek ZUS (zarówno w części finansowanej przez pracodawcę jak i przez pracownika) może całą kwotę zapłaconych składek (bez odsetek od zaległości, które nie są kosztem podatkowym) zaliczyć w koszty podatkowe ubezpieczeń społecznych w dacie płatności tego zobowiązania (pracodawca nie będzie się ubiegał o zwrot składek od pracownika)?

Czy pracodawca ma obowiązek naliczyć podatek dochodowy i składki ZUS od niepieniężnego świadczenia (w postaci zapłaty za pracownika składek po jego stronie) w miesiącu zapłaty tych składek na konto ZUS?

Jak rozwiązać sprawę z byłym pracownikiem?

Czy opłacając za niego składki powstanie przychód i za 2016 r. należy mu wystawić PIT-8C?

Co z kwotą podatku od tego przychodu?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX