Jak rozliczać zwolnienie z czynszu w zamian za remont?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kamiński Krzysztof
Odpowiedzi udzielono: 13 kwietnia 2021 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, opieka nad dziećmi, wynajmuje lokal gdzie ta działalność będzie prowadzona. Będzie ten lokal remontować. W umowie ma zapis, iż pewien okres nie będzie płacić czynszu w zamian za poniesione wydatki na remont.

Jak to wykazać w PKPiR?

Czy miesięcznie wykazujemy koszt w kolumnie 13 z tytułu najmu lokalu, a że faktycznie go nie płacimy to wtedy również i w przychód do kolumny 8?

Czy zaliczając wszystkie wydatki remontu bezpośrednio w koszty?

Czy w sytuacji, iż wydatki remontowe zaliczamy w koszty i nie płacimy faktycznie czynszu, to tego czynszu za najem nie księgujemy w koszty, ani w przychody?

Jak mamy postąpić by prawidłowo to wykazać?

Jak to wygląda u osoby która nam wynajmuje ten lokal, czy ona nie wykazuje przychodu, gdyż faktycznie go nie ma?

Czy jednak mimo iż my nie płacimy za najem, to ma obowiązek wykazać przychód?

Koszt remontu ponosi osoba, która najmuje ten lokal, nie właściciel, właściciel tylko zrezygnował z opłaty za najem, za to, że my go remontujemy, do sumy tych remontów.

Czy właściciel jest zobowiązany wystawić nam fakturę?

Czy możemy ten czynsz rozliczać na podstawie dokonanych wpłat na rachunek wg umowy?

Najem jest od stycznia, jednakże od stycznia nie dostajemy faktur, z uwagi na niepłacenie czynszu z powodu dokonywanego remontu. Z tego co się dowiedzieliśmy, nawet jak będziemy płacić już za czynsz, faktur też nie będzie.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX