Jak rozliczać przychody oraz koszty podatkowe związane z udzieleniem pożyczki?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Szczupaczyński-Dotryw Tadeusz
Odpowiedzi udzielono: 25 października 2013 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Przedsiębiorca, osoba fizyczna, udziela spółce kapitałowej pożyczki. W ramach umowy pożyczki przekaże umówioną kwotę pożyczkobiorcy, a pożyczkobiorca, poza spłatą rat samego kapitału, płacić będzie odsetki, koszty zabezpieczenia pożyczki oraz kwoty stanowiące koszty ryzyka udzielenia pożyczki. Pożyczkodawca zaciągnął kredyt w banku na potrzeby obsługi tej transakcji.

Jakie skutki podatkowe wystąpią u pożyczkodawcy, jako u biorącego kredyt w banku oraz udzielającego pożyczki innej firmie?

W którym momencie należy rozpoznać przychody i koszty?

Jakie skutki przychodowo-kosztowe wystąpią u pożyczkodawcy jako przedsiębiorcy?

A jakie skutki podatkowe byłyby, gdyby pożyczkobiorca udzielił pożyczki jako osoba fizyczna, a nie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?

Jak należy takie zdarzenia dokumentować i rozliczać?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX