Jak rozliczać koszty i przychody w przypadku kolportażu?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2015 r.
Autor odpowiedzi: Klimek Krzysztof
Odpowiedzi udzielono: 18 marca 2015 r.

PYTANIE

Spółka zajmuje się wydawaniem kwartalnika. Sprzedaje również usługę reklamową w tej gazecie. Sprzedaż odbywa się poprzez kolporterów. Umowy z nimi określają, iż rozliczenie sprzedaży następuje 21 dni po wycofaniu gazety ze sprzedaży, na podstawie raportu. Na podstawie i w dacie tego raportu wystawiane są przez nas faktury sprzedaży na kolporterów. Umowy o sprzedaż reklamy nie określają daty sprzedaży. Przyjęliśmy, iż jest to dzień ukazania się magazynu w sprzedaży.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w sprzedaży reklamy, a kiedy w sprzedaży gazety?

Czy można założyć, że sprzedaż reklamy nie odbyłaby się bez "wyprodukowania" gazety, a tym samym obniżyć podstawę opodatkowania o koszty wytworzenia gazety już w momencie wejścia gazety na rynek, a nie dopiero w momencie zakończenia sprzedaży numeru?

Na przełomie lat podatkowych mamy sytuację następującą: sprzedaż reklamy - wrzesień, sprzedaż gazety - styczeń roku następnego.

Jak w takiej sytuacji kwalifikować koszty i przychody dotyczące 4. numeru danego roku?

Czy należy rozdzielić sprzedaż reklamy jako usługi bez kosztów jej "wytworzenia" od sprzedaży produktu - gazety?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX