Jak rozliczać dodatkowe świadczenia (bonusy) wydawane samozatrudnionym?
PYTANIE
Spółka informatyczna finansuje zarówno swoim pracownikom jaki i przedsiębiorcom prowadzącym indywidualne działalności gospodarcze (współpracującymi na zasadach B2B) karty Multisport i Medicover. Większość przedsiębiorców świadczących obecnie swoje obowiązki prowadząc indywidualne działalności gospodarcze to byli pracownicy spółki. Dopóki osoby te zatrudnione były na podstawie umowy o pracę wartość finansowanych przez spółkę świadczeń doliczana była do ich wynagrodzeń i od tej podstawy naliczane były składki ZUS oraz potrącany był PIT.
W jaki sposób obecnie osobom prowadzącym swoje działalności gospodarcze i korzystającym z powyższych kart przekazać informację o opłacanych przez nich świadczeniach?
Nadmienię, że w umowie o współpracy nie ma takiej informacji.
Czy przedsiębiorca powinien samodzielnie doliczać co miesiąc przychód z tytułu tych nieodpłatnych świadczeń? Czy należy mu co miesiąc udzielać im takiej informacji o wysokości takich świadczeń – w postaci zaświadczenia a może refaktury (karnety dotyczące Multisportu wystawiane są z 8% VAT)? A może po zakończeniu roku wystarczy wystawić mu PIT-11 (PIT-8C od 2019 roku nie jest już chyba właściwy do tego typu świadczeń) (tu pojawia się wątpliwość – czy można zbierać adresy zamieszkania od osób współpracujących prowadzących działalność gospodarczą)?
Przedsiębiorcy nie mają pojęcia jaka jest wartość otrzymywanego przez nich świadczenia – nie mają dostępu do kwot, które opłaca za nich Spółka (łącznie jeśli osoba korzysta z obu kart jest to kwota ok 176 zł.).
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX