Jak prawidłowo zewidencjonować zmianę danych nabywcy (klienta, który złożył zamówienie)?
PYTANIE
Klient złożył kolejno zamówienie u nas dnia: 25.10.2018, 08.11.2018 w formularzu za pomocą którego składane jest zamówienie podał dane firmy, tak też wystawiliśmy dwie faktury (dostawa krajowa, meble) dokładnie 25.10.18 i 08.11.2018 roku. W grudniu jednak klient zorientował się, że podał złe dane. Złożył nam oświadczenie, w którym jednoznacznie wskazał, że to on jako osoba fizyczna nieprowadząca działalność gospodarczą złożył wtedy faktycznie zamówienie, zatem odbiorca jest ten sam jednak dane nabywcy się nie zgadzają. W związku z tym wystawiliśmy w dniu otrzymania oświadczenia, tj. w dniu 19.12.2018 roku faktury korekty w których wskazaliśmy poprawne dane, dodatkowo klient jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności mógł skorzystać z rabatu dla osoby posiadają kartę dużej rodziny. Taki rabat również przyznaliśmy w tych fakturach korygujących. Dodatkowo, ponieważ jesteśmy zobowiązania do ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży - wystawiliśmy paragon do tej sprzedaży. Paragony w związku z zaistniałym zdarzeniem wystawione były 19.12.2018 - niezwłocznie po otrzymaniu informacji od klienta o pomyłce w podanych danych - z uwzględnieniem rabatu. W związku z powyższym paragony nanieśliśmy w ewidencji pomyłek zarejestrowanych w kasie fiskalnej za miesiąc październik, listopad i grudzień opisując w uwagach całe zdarzenie. VAT skorygowaliśmy w grudniu, ponieważ dopiero w grudniu klient wystąpił z prośbą o udzielenie rabatu w związku z posiadaniem karty dużej rodziny.
Czy opisane zdarzenie zewidencjonowaliśmy prawidłowo?
Co prawda nie koryguje się całych danych podmiotu fakturą korygującą, jednak w zaistniałej sytuacji klient wskazał, że podmiot nabywający towar był ten sam, a on pomyłkowo wskazałam dane do zamówienia.
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX