Jak prawidłowo zaksięgować prowizję za udzielenie poszczególnych transz pożyczki?
PYTANIE
Spółka z o.o. udzieliła pożyczki udziałowcowi firmy w dniu 30 czerwca 2009 r., wypłacono trzy transze pożyczki: 30 czerwca 2009 r., 31 grudnia 2009 r. oraz 30 czerwca 2010 r. W umowie istnieje zapis, że cała kwota pożyczki oraz odsetki i prowizja za udzielenie pożyczki rozliczona będzie w dniu 31 grudnia 2011 r.
Naliczenie bilansowe sporządzamy na koniec roku bilansowego dowodem wewnętrznym. Księgujemy w następujący sposób: Należności od kontrahenta - przychody z tytułu odsetek naliczonych.
Jak prawidłowo naliczyć odsetki bilansowo, a w momencie spłaty podatkowo?
Jak powinniśmy zaksięgować 31 stycznia 2011 r. spłatę pożyczki jeśli na potwierdzenie spłaty zobowiązani jesteśmy wystawić fakturę VAT?
Czy rozrachunek - należność od pożyczkobiorcy powstaje dopiero w momencie wymagalności tj. 31 grudnia 2011 r.?
Jak prawidłowo zaksięgować prowizję za udzielenie poszczególnych transz pożyczki?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX