Jak prawidłowo zaksięgować gwarancje dotyczące robót drogowych?
PYTANIE
Nasza spółka realizuje kontrakty dotyczące robót drogowych, co wiąże się z pozyskiwaniem gwarancji należytego wykonania kontraktu (GNWK) i właściwego usunięcia wad i usterek (GWUWiU). Koszty gwarancji ubezpieczeniowych ponoszone są jednorazowo w momencie ich pozyskiwania i księgowane, odrębnie dla każdego zlecenia, na koncie 502. Jeżeli kontrakt jest wieloletni, koszty GNWK i koszty GWUWiU traktowane są jako rozliczenia międzyokresowe i rozliczne w okresie trwania kontraktu. Inaczej ponoszone są koszty gwarancji bankowych, bo opłaty naliczane są w okresach miesięcznych – za cały okres obowiązywania gwarancji, co powoduję, iż po dniu zakończenia/rozliczenia zadania – przez okres kolejnych lat, w zależności od okresu na jaki została udzielona gwarancja/rękojmia. Najczęściej jest to okres od 3 do 7 lat.
Jak prawidłowo ująć/ zaksięgować:
1) na dzień bilansowy, tj. 31.12.2018 r. koszty GWUWiU dotyczące zakończonego w grudniu 2018 kontraktu/umowy na roboty budowlane, które będą ponoszone przez okres następnych 6 lat. Koszty z tyt. udzielonej gwarancji bankowej będą naliczane w okresach m-cznych i są to kwoty znane. Łączna kwota, jaka zostanie poniesiona w latach następnych, dotycząca kontraktu zamkniętego/rozliczonego na dzień 31.12.2018 r. jest kwotą istotną;
2) w latach następnych, pobierane przez bank koszty z tytułu opłaty za udzieloną GWUWiU, kiedy zlecenie dotyczące tego kontraktu jest już zamknięte?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX