Jak prawidłowo wykazać transakcję w rejestrze sprzedaży?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kamiński Krzysztof
Odpowiedzi udzielono: 11 kwietnia 2022 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółdzielnia Mieszkaniowa posiada zawartą z Towarzystwem Ubezpieczeniowym umowę w przedmiocie technicznej obsługi ubezpieczenia mieszkań tzw. "przy czynszu", w ramach której m.in Spółdzielnia przyjmuje od ubezpieczonych miesięczną składkę ubezpieczeniową wraz z opłatami za używanie lokali mieszkalnych znajdujących się w zasobach Spółdzielni oraz przekazuje pobrane składki ubezpieczeniowe na rachunek bankowy TU .Osoby, które wyraziły wolę ubezpieczenia mieszkania tzw. "przy czynszu" mają dodatkowo (oprócz opłat pobieranych na podstawie art. 4 ust.1,2,4, i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) naliczoną opłatę "ubezpieczenie mieszkania". Składka na ubezpieczenie pobierana od mieszkańców jest w całości przekazywana na rachunek TU. Spółdzielnia nie wykonuje żadnej usługi dla mieszkańców, którzy zdecydowali się korzystać z ubezpieczenia mieszkań tzw. "przy czynszu". Pobiera tylko składkę i przekazuje do ubezpieczyciela. Kwota pobranych składek nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT i w rezultacie nie jest wykazywana w pliku JPK VAT. Spółdzielnia prowadzi ewidencję osób, które opłacają składkę. Ewidencja tych osób znajduje się w rejestrze sprzedaży VAT z oznaczeniem NP (nie podlega opodatkowaniu). Kwoty pobranych składek nie są wykazywane w pliku JPK. Czy Spółdzielnia postępuje prawidłowo wykazując osoby w rejestrze sprzedaży, pomimo iż transakcje nie są wykazywane w pliku JPK? Czy lepszym rozwiązaniem byłoby wykazywanie tych osób w rejestrze sprzedaży z oznaczeniem N.D., czyli "nie dotyczy VAT"?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX