Jak prawidłowo rozliczyć i przeksięgować koszty na koniec roku?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Topulniak Michał
Odpowiedzi udzielono: 11 grudnia 2023 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Nowa spółka, której działalność polega na świadczeniu usług produkcyjnych. Klient dostarcza nam swój półprodukt (kabel na szpuli), my dzielimy go na mniejsze odcinki i dokładamy do niego nasz materiał (wtyczki), następnie pakujemy w opakowania, które też są naszym materiałem. Po skończonej partii wystawiana jest faktura za świadczoną usługę. Kabel (ten długi na szpuli) przez cały czas jest własnością klienta, nie przyjmujemy go na nasz magazyn. Prowadzimy tylko ewidencję materiałów, które są po naszej stronie (wtyczki i opakowania). Nie prowadzimy magazynu wyrobów gotowych, a koszty, np. materiałów księgowane są w momencie wydania ich do produkcji. Koszty księgowane są na "4" i "5", rachunek zysków i strat sporządzany jest w wariancie kalkulacyjnym. Podział kosztów "5" wygląda następująco: 500-1 Koszty bezpośrednie (materiały, płace pracowników, amortyzacja maszyn) 500-2 Koszty pośrednie (Koszty okołoprodukcyjne, Koszty BHP) 520 Koszty sprzedaży 530 Koszty dział pomoc (Dział zakupów, dział jakości, dział utrzymania ruchu) 550 Koszty Zarządu.

Jak prawidłowo rozliczyć/przeksięgować koszty na koniec roku?

Czy skoro nie mamy żadnych "6" to musimy przeksięgować koszty na konto 580?

Jak prawidłowo wykazać je w rachunku zysków i strat?

Czy prawidłowo będzie, że konta 520 i 550 zostaną przeksięgowana na 860 Wynik finansowy, a wszystkie pozostałe na konto 711 Koszt własny (wykazany w rachunku zysków i strat w części B), a dopiero później przeksięgowany na konto 860 Wynik finansowy?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX