Jak prawidłowo przeprowadzić proces odtworzenia zaginionych lub zniszczonych akt sprawy administracyjnej (przepisy k.p.c., p.p.s.a. czy k.p.a.)?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Maczyński Paweł
Odpowiedzi udzielono: 7 sierpnia 2023 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

W trakcie porządkowania akt (proces archiwizacji) okazało się, iż zagubiły się akta sprawy (fundusz alimentacyjny). Po wielu poszukiwaniach niestety nie odnalazły się.

Zaginął: wniosek o ustalenie prawa do funduszu alimentacyjnego, dokumenty ustalające dochód, w tym wyrok sądu, zaświadczenie o bezskutecznej egzekucji alimentów oraz decyzja administracyjna przyznająca fundusz alimentacyjny wraz z potwierdzeniem jej odbioru przez stronę.

Mam kopie dokumentów, dotyczących przyznawania zasiłku rodzinnego oraz dane z programu komputerowego do obsługi funduszu alimentacyjnego. Sprawa także się komplikuje, gdyż wierzycielka nie mieszka już na terenie naszej gminy.

1. Jak prawidłowo przeprowadzić proces odtworzenia zaginionych lub zniszczonych akt sprawy administracyjnej (przepisy k.p.c., p.p.s.a. czy k.p.a.)?

2. Od czego zacząć?

3. Czy w tym postępowaniu mogę występować do różnych instytucji z wnioskami o udostępnienie danych?

4. Czy mogę zastosować przepisy dotyczące wezwań, dowodów i protokołów z k.p.a. do prowadzenia takiego postępowania?

5. Czy odtwarzanie wniosku ma polegać na wydrukowaniu wniosku, wypełnieniu go przez pracownika i uzyskaniu podpisu wierzycielki z datą bieżącą i adnotacją, że jest to wniosek odtworzony?

6. Czy odtwarzanie decyzji ma polegać na wydaniu kopii decyzji pierwotnej z datą bieżącą i adnotacją, że jest to decyzja odtworzona?

Czy taką decyzję należy doręczyć stronie postępowania?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX