Jak prawidłowo powinno wyglądać księgowanie opłaty wstępnej leasingu?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Topulniak Michał
Odpowiedzi udzielono: 10 sierpnia 2018 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka z o.o. zawarła umowę leasingu operacyjnego (bilansowo leasing finansowy) na dostawę pojazdu specjalnego. Opłatę wstępną "czynsz zerowy" spółka zapłaciła w lipcu 2018 r., natomiast dostawa pojazdu oraz spłaty rat leasingowych planowane są na kwiecień 2019 r.

Jak prawidłowo powinno wyglądać księgowanie opłaty wstępnej leasingu?

Dotychczas spółka stosowała następujące księgowania, przy czym dostawa przedmiotu leasingu była w tym samym miesiącu co opłata wstępna:

1. Ujęcie faktury: Ma konto 201 Rozrachunki z kontrahentem (kwota brutto), Wn konto 222 VAT; Wn konto 249 Rozrachunki z leasingodawcą (kwota netto faktury)

2. Zapłata opłaty: Wn konto 201 Rozrachunki z kontrahentem (kwota brutto), Ma konto 131 Bank

3. Rozliczenie opłaty leasingowej - dokument PK - Wn konto 256 Rozrachunki z tytułu leasingu finansowego, Ma konto 249 Rozrachunki z leasingodawcą

4. Wprowadzenie przedmiotu leasingu do środków trwałych leasingowanych (w m-cu dostawy): Wn konto 011 Środki trwałe w leasingu, Ma konto 256 Rozrachunki z tyt. leasingu finansowego (zobowiązanie długoterminowe), Ma konto 256 Rozrachunki z tyt. leasingu finansowego (zobowiązania krótkoterminowe)

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX