Jak powinny wyglądać zapisy księgowe dotyczące białych certyfikatów w jednostce samorządu terytorialnego?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Tomczyk Edward
Odpowiedzi udzielono: 12 grudnia 2023 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jak powinny wyglądać zapisy księgowe dotyczące tzw. białych certyfikatów w jednostce samorządu terytorialnego?

Białe certyfikaty to świadectwa potwierdzające zaoszczędzenie określonej ilości energii w wyniku realizacji inwestycji służących poprawie efektywności energetycznej. Białe certyfikaty posiadają prawa majątkowe i są przedmiotem obrotu na towarowej giełdzie energii. Możliwość dofinansowania wynika z zapisów ustawy o efektywności energetycznej z dnia 20 maja 2016 r. Zgodnie z zapisami ustawy każdy inwestor ma pełne prawo do odzyskania dużej części planowanych dopiero do poniesienia nakładów inwestycyjnych w obszarze działań termomodernizacyjnych i energooszczędnych po zakończeniu inwestycji. Ustawa premiuje tylko tych inwestorów, którzy dopiero planują wykonanie działań energooszczędnych (czyli tych, którzy jeszcze nie mają podpisanych umów z wykonawcami prac energooszczędnych). Premiowanie polega na wydaniu inwestorowi przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki świadectw efektywności energetycznej, które zostają sprzedane na Towarowej Giełdzie Energii S.A. Certyfikaty są wykupowane przez przedsiębiorstwa zobowiązane ustawą do ich wykupu. Świadectwa efektywności energetycznej, to swego rodzaju całkowicie bezzwrotna premia za to, że gmina planuje wykonać działania energooszczędne i dzięki temu zmniejszona zostanie emisja CO2 do atmosfery oraz zostanie zmniejszone zużycie energii cieplnej i elektrycznej (pozytywny efekt klimatyczny, wynikający z narzuconych wymogów i dyrektyw UE).

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX