Jak powinno wyglądać prawidłowe księgowanie rozliczenia naprawy samochodu po wypadku?
PYTANIE
Samochód służbowy, który jest ubezpieczony w PZU uległ wypadkowi. Warsztat, w którym samochód jest naprawiany będzie się rozliczał bezpośrednio z PZU. Warsztat wystawił na nas fakturę na kwotę 12.300 zł brutto, z której musimy zapłacić tylko VAT.
Jak powinno wyglądać prawidłowe księgowanie w księgach rachunkowych tej operacji? Czy wystarczy jak zaksięguję tylko kwotę VAT:
Wn konto 221 Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT - 2300 zł
Ma konto 202 Rozrachunki z dostawcami krajowymi niepowiązanymi - 2300 zł
Czy powinnam zaksięgować:
Wn konto 402 Usługi obce - 10.000 zł
Wn konto 223 Rozliczenie podatku VAT naliczonego - 2300 zł
Ma konto 202 Rozrachunki z dostawcami krajowymi niepowiązanymi - 12.300 zł
a następnie zaksięgować:
Ma konto 764 Inne pozostałe przychody operacyjne - 10.000 zł
Wn konto 248 Inne rozrachunki (należności od ubezpieczyciela) - 10.000 zł
w momencie otrzymania pisma od ubezpieczyciela o przelaniu środków do warsztatu?
A co jeśli od ubezpieczyciela nie można się doprosić pisma, iż odszkodowanie zostało przelane na rachunek warsztatu?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX