Jak powinno wyglądać prawidłowe księgowanie rozliczenia naprawy samochodu po wypadku?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Michalak Marcin
Odpowiedzi udzielono: 28 stycznia 2011 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Samochód służbowy, który jest ubezpieczony w PZU uległ wypadkowi. Warsztat, w którym samochód jest naprawiany będzie się rozliczał bezpośrednio z PZU. Warsztat wystawił na nas fakturę na kwotę 12.300 zł brutto, z której musimy zapłacić tylko VAT.

Jak powinno wyglądać prawidłowe księgowanie w księgach rachunkowych tej operacji? Czy wystarczy jak zaksięguję tylko kwotę VAT:

Wn konto 221 Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT - 2300 zł

Ma konto 202 Rozrachunki z dostawcami krajowymi niepowiązanymi - 2300 zł

Czy powinnam zaksięgować:

Wn konto 402 Usługi obce - 10.000 zł

Wn konto 223 Rozliczenie podatku VAT naliczonego - 2300 zł

Ma konto 202 Rozrachunki z dostawcami krajowymi niepowiązanymi - 12.300 zł

a następnie zaksięgować:

Ma konto 764 Inne pozostałe przychody operacyjne - 10.000 zł

Wn konto 248 Inne rozrachunki (należności od ubezpieczyciela) - 10.000 zł

w momencie otrzymania pisma od ubezpieczyciela o przelaniu środków do warsztatu?

A co jeśli od ubezpieczyciela nie można się doprosić pisma, iż odszkodowanie zostało przelane na rachunek warsztatu?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX