Jak powinno wyglądać księgowanie faktury za wykup środka trwałego z leasingu?
PYTANIE
W 2008 r. nasza firma wzięła w leasing na 36 rat maszynę produkcyjną. Cena urządzenia 140.888 zł. Umowa leasingu jest leasingiem operacyjnym z punktu widzenia prawa podatkowego, natomiast wg prawa bilansowego - leasingiem finansowym. Urządzenie zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych w leasingu (w wartości 140.888 zł) i amortyzowane NKUP (stawka 14%) przez okres 36 miesięcy. We wrześniu otrzymaliśmy fakturę za wykup przedmiotu w kwocie 27.614,05 zł.
Jak powinno wyglądać księgowanie takiej faktury, a dokładnie księgowanie na koncie 011 Środki trwałe?
Faktura wykupu:
1) żeby nie pozostało nierozliczone saldo na koncie rozliczenie leasingu
Wn konto 242 Pozostałe rozrachunki - rozliczenie leasingu
Ma konto 200 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami niepowiązanymi.
Drugi zapis:
2) żeby wprowadzić na 011 Środki trwałe
Wn konto 011 Środki trwałe
Ma - jakie konto przeciwstawne?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX