Jak powinno być skonstruowane pouczenie decyzji administracyjnej, co do prawa wniesienia odwołania lub zrzeczenia się prawa do odwołania, a szczególne regulacje dotyczące natychmiastowej wykonalności decyzji w sprawach świadczeń wychowawczych?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2017 r.
Autor odpowiedzi: Bochenek Michał
Odpowiedzi udzielono: 23 czerwca 2017 r.

PYTANIE

Zgodnie z art. 127a § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wyda decyzje. Paragraf 2 stanowi, że z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna. Organ zakłada, że jest to obligatoryjne zastosowanie tego art. w decyzjach rozpoczętych postępowaniem po 1.06.2017 r.

Czy w sprawach świadczeń wychowawczych można zatem stosować w podstawie prawnej art. 27 ust.3 ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci - zgodnie z którym - decyzje przyznające świadczenia wychowawcze są natychmiast wykonalne?

Czy w sprawach przyznawania świadczeń rodzinnych - można zatem stosować w podstawie prawnej decyzji art. 130 paragraf 4 k.p.a. - zgodnie z którym - decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania , jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania?

Czy w sprawach np. z pomocy społecznej - można stosować w podstawie prawnej decyzji art. 108 k.p.a. - zgodnie z którym - decyzji, od której służy odwołanie, może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami bądź też ze względu na inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX