Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa reklamowanych i likwidowanych wyrobów oraz wymiany?
PYTANIE
Spółka (producent wyrobów odlewniczych, posiada magazyn wyrobów gotowych) koszty wytworzenia wyrobów gotowych na dzień wytworzenia ujmuje w księgach wg cen ewidencyjnych. W momencie rozchodu wyrobów gotowych (sprzedaż) za pomocą procentowego wskaźnika ustala odchylenia od cen ewidencyjnych wyrobów gotowych, którymi koryguje wartość wyrobów gotowych do poziomu technicznego kosztu wytworzenia.
Spółka w czerwcu sprzedała 2 szt. wyrobów gotowych w ilości 20 Mg. Cena ewidencyjna wyrobów gotowych to 3400 zł/Mg. W lipcu wpłynęła reklamacja, w wyniku której spółka zobowiązała się dostarczyć na wymianę, takie same wolne od wad wyroby. Kontrahent zwrócił reklamowane wyroby w lipcu, a spółka dostarczy nowe na wymianę w sierpniu.
Reklamowane wyroby nie nadają się do dalszego użytku / ewentualnej naprawy i tym samym do dalszej odsprzedaży. Spółka podjęła decyzję, że wyroby zostaną wykorzystane jako materiał podstawowy do produkcji (złom).
Możliwa do osiągnięcia cena sprzedaży takiego złomu na rynku to 1100 zł/Mg.
W przypadku małych wyrobów mogą one zostać w całości wrzucone do pieca i przetopione na wsad, w przypadku większych konieczne jest ich rozbicie (rozbicia dokonuje firma zewnętrzna).
W polityce rachunkowości spółki brak jest zapisu dotyczącego sposobu ewidencji reklamacji wyrobów. Spółka nie posiada fizycznie magazynu wyrobów reklamowanych.
Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa reklamowanych i likwidowanych wyrobów oraz wymiany?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX