Jak powinien zachować się organ w przypadku błędu pracownika przy obsłudze świadczeń wychowawczych, który spowodował podwójną wypłatę świadczenia?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 30 czerwca 2019 r.
Autor odpowiedzi: Bochenek Michał
Odpowiedzi udzielono: 13 kwietnia 2017 r.

PYTANIE

Strona w grudniu złożyła wniosek o świadczenie wychowawcze na swoje kolejne, trzecie dziecko - na pierwsze i drugie dziecko ma już przyznane świadczenie od kwietnia 2016 r. Zgodnie z decyzją świadczenie zostało przyznane również na trzecie dziecko od grudnia 2017 r. Od grudnia również zostało przyznane na to trzecie dziecko świadczenie rodzicielskie, dlatego w lutym nastąpiło przeliczenie dochodu i błędnie odnotowana powyższa kwestia w systemie. W systemie zamiast wykonać wniosek o zmianę świadczenia zostało to wprowadzone jako nowy wniosek - oczywiście żadnej nowa decyzja nie została wysłana do strony, ponieważ dopiero teraz wychwycone został błąd (pracownik był pewien, ze w systemie ta informacja została prawidłowo wprowadzona). Oczywiście system nie wychwycił, że na to samo dziecko przyznane jest dwa razy świadczenie i tym samym strona dostała podwójną wypłatę za miesiąc luty i marzec - niestety sama tego faktu nie zgłosiła do ośrodka.

Jak teraz doprowadzić sprawę do stanu zgodnego z prawem, jeżeli strona ma tylko decyzję przyznającą z grudnia, której uchylić nie można, bo świadczenie na trzecie dziecko nadal jej się należy?

Czy powinno się od razu zrobić nienależnie pobrane?

Na jaką podstawę prawną można się powołać, skoro nastąpił błąd pracownika?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX