Jak powinien zachować się organ, aby ustalić, które odpady są własnością firmy, która posiadała pozwolenie?
PYTANIE
WIOŚ wystąpił do starosty o wydanie decyzji w trybie art. 26 ustawy z 14.12.2012 r. o odpadach – dalej u.o. dla firmy, która posiadała decyzję na przetwarzanie odpadów. Decyzja została unieważniona przez SKO na wniosek Starosty z uwagi na upływ okresu obowiązywania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Firma posiadająca wcześniej zezwolenie zmieniła prezesa, co zostało uwidocznione w akcie notarialnym - niestety nie wskazano w akcie notarialnym PESEL, adresu zamieszkania nowego prezesa. Pisma kierowane do firmy posiadającej wcześniej zezwolenie nie są odbierane. Zmiana prezesa nie została ujawniona w KRS. Terenem zarządza poprzedni prezes będący synem właścicielki terenu. Poprzedni prezes oświadcza wskazuje prezesa (który nie odbiera korespondencji) jako odpowiedzialnego za gospodarowanie odpadami. Poprzedni prezes jest właścicielem 100 % udziałów firmy posiadającej wcześniej zezwolenie. W obrębie jednej nieruchomości ogrodzonej działają też dwie inne firmy, której właścicielem jest ten sam Pan.
Jak w takim wypadku powinien zachować się organ, aby ustalić, które odpady są własnością firmy, która posiadała pozwolenie?
Czy należy wystąpić do sądu o ustalenie kuratora dla prezesa firmy nieodbierającej korespondencji?
Jak ustalić, które odpady należały, do której firmy i w jakim okresie?
Czy zakres działania organu powinien obejmować odpady zdeponowane przed unieważnieniem decyzji, czy także po jej unieważnieniu?
Czy słusznie uważamy, że w świetle zapisów art. 47 ust. 9 u.o. nie ma potrzeby wydawania decyzji, o której mowa w art. 26 u.o.?
Jeżeli tak, to czy decyzja SKO unieważniająca decyzję starosty jest przesłanką wystarczającą do wszczęcia egzekucji związanej z koniecznością usunięcia odpadów z miejsca na ten cel przeznaczonego?
I wreszcie jaka w zaistniałej sytuacji jest odpowiedzialność właściciela nieruchomości?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX