Jak powinien postąpić bank, który nie pobierał podatku od emerytury zagranicznej?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Krywan Tomasz
Odpowiedzi udzielono: 12 maja 2020 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Bank jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do wpływających na rachunki klientów świadczeń emerytalno-rentowych z zagranicy jest zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych rent lub emerytur z zagranicy. Ze względu na utrudnioną współpracę z klientem (klient nie przedstawił stosownych dokumentów organu zagranicznego przyznającego świadczenie emerytalne/rentowe), bank nie dokonał poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od ww. świadczenia, które wpływało klientowi na rachunek bankowy od 2018 r. Dopiero w 2020 r. zaliczki są pobierane na bieżąco i przekazywane na konto urzędu skarbowego.

Czy bank może dokonać poboru zaliczek na podatek dochodowy od świadczenia z zagranicy bez zgody klienta za lata poprzednie tj. 2018 i 2019 oraz jest zobowiązany do wystawienia i przekazania do klienta i urzędu skarbowego informacji PIT-11, a tym samym dokonać korekty informacji PIT-4R za bank?

Czy może obliczone i pobrane zaliczki za lata poprzednie (2018 i 2019) wykazać w PIT-11 dla klienta za 2020 r., czyli w roku w którym zaliczki były faktycznie pobrane przez bank?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX