Jak potraktować transakcje na platformie sprzedażowej do Wielkiej Brytanii?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kowalski Artur
Odpowiedzi udzielono: 11 kwietnia 2021 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Wystawiamy nasze produkty na aukcjach na portalu Wayfair (zbliżone do Allegro). Portal wykorzystuje model logistyczny dropshipping. Klienci indywidualni (osoby fizyczne) z Wlk. Brytanii mogą zakupić tam nasze towary po cenie detalicznej obejmującej naszą cenę hurtową oraz marżę portalu. Wayfair wystawia fakturę sprzedaży na klienta naliczając angielską stawkę VAT. Po naszej stronie leży obowiązek wysyłki towaru. Firma kurierska DPD odbiera od nas przesyłkę, naszym zadaniem jest spakowanie produktu oraz naklejenie etykiety. Nie organizujemy transportu, dostajemy gotowe dokumenty i wzywamy kuriera. Nie przeprowadzamy również odprawy celnej. Następnie Wayfair wystawia na nas fakturę za zakupione towary po cenie hurtowej. Jest to kwotą, którą otrzymujemy na rachunek bankowy. Na fakturze widniejemy jako sprzedawca, a dokument jest określony mianem "samofakturowania". Stawka VAT zastosowana na tej fakturze to 0%. Nie posiadamy jednak żadnych dokumentów wywozowych ani celnych (oprócz listu przewozowego oraz informacji na stronie DPD, że przesyłka została dostarczona).

Czy w związku z tym mamy możliwość od 1 stycznia 2021r. do zastosowania stawki 0%? Czy mamy obowiązek posiadania dokumentów celnych jeśli nie jesteśmy odpowiedzialni za organizację transportu towaru? Co powinniśmy zrobić, jeśli nie jesteśmy uprawnieni do zastosowania stawki 0% ani też nie mamy wpływu na wysokość zastosowanej stawki na fakturze samofakturującej? Czy powinniśmy wystawić korektę? Czy może od kwoty wskazanej na fakturze obliczyć wartość netto i naliczyć VAT 23%?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX