Jak postąpić w sytuacji odkrycia niezgodności salda konta księgowego kasy z raportem kasowym, niezgodności salda konta księgowego wyciągów bankowych z raportami bankowymi oraz niezgodności sald rozrachunków z kontrahentami?
PYTANIE
W 2020 r. jako biuro rachunkowe przejęliśmy prowadzenie ksiąg rachunkowych mikro spółki (niepodlegającej badaniu przez biegłego rewidenta) od innego biura rachunkowego. Po weryfikacji ksiąg rachunkowych z dokumentami źródłowymi okazało się, że księgi nie odzwierciedlają w najmniejszym stopniu rzeczywistej sytuacji majątkowej jednostki. Wydaje się, że inwentaryzacja nie była nigdy wykonywana. Wykryte nieprawidłowości to między innymi: niezgodność salda konta księgowego kasy z raportem kasowym (raport kasowy wykazuje kwotę dodatnią, saldo konta ujemną), niezgodność salda konta księgowego wyciągów bankowych z raportami bankowymi, niezgodność sald rozrachunków z kontrahentami, zarówno rozrachunki z dostawcami jak i odbiorcami.
Jak prawidłowo postąpić z takimi uchybieniami?
Do wielu m.in. rozrachunkowych z dostawcami nie jesteśmy w stanie się odnieść, bo są to zaszłości z lat wcześniejszych.
Czy prawidłowo byłby przeprowadzić kompleksową inwentaryzację w ciągu roku?
Jak poprawnie ująć zapłacone faktury, które widnieją jako niezapłacone?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX