Jak postąpić w sytuacji kiedy w trakcie prowadzonej egzekucji administracyjnej zobowiązany dobrowolne uiścił część zaległości?
PYTANIE
Jak należy postąpić, jeżeli zobowiązany uiścił część kwoty zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi objętej tytułem wykonawczym przekazanym do właściwego miejscowo urzędu skarbowego, jeżeli pomimo skutecznego przekazania do US zawiadomienia o zmianie wysokości należności pieniężnej objętej tytułem wykonawczym – art. 32aa pkt 1 lit. d ustawy z 17.06.1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1427 z późn. zm.) – dalej u.p.e.a., organ egzekucyjny dokonał ściągnięcia należności objętej tym tytułem? Czy w takim przypadku zobowiązani jesteśmy do zaksięgowania wpłaty zgodnie z tytułem przelewu dokonanego przez US - nawet jeśli informowaliśmy organ o dokonaniu częściowej spłaty zadłużenia?
Niestety nagminnie zdarza się, że US nie weryfikuje informacji przekazywanych w zawiadomieniach, o których mowa w art. 32aa pkt 1 lit. d u.p.e.a. W lipcu br. dłużnik dokonał wpłaty, która została zaksięgowana zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej - tj. koszty upomnienia, oraz zaliczenie wpłaty proporcjonalnie na poczet kwoty zaległości podatkowej oraz kwoty odsetek za zwłokę w stosunku, w jakim, w dniu wpłaty, pozostała kwota zaległości podatkowej do kwoty odsetek za zwłokę. O powyższym niezwłocznie poinformowaliśmy właściwy miejscowo US. Pomimo powyższego US w grudniu br. dokonał ściągnięcia zaległości.
Czy w związku z tym, możemy kwotę tą zaksięgować na zaległość nieobjętą tytułem wykonawczym, czy jednak zobowiązani jesteśmy do korygowania wcześniej naliczonych odsetek i wpłat w taki sposób aby kwotę z US zaksięgować zgodnie z tytułem przelewu?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX