Jak postąpić w sytuacji, gdy wystawiający rachunek poinformował, że popełnił błąd, a sprawozdanie finansowe zostało zatwierdzone przed uzyskaniem informacji o tym błędzie?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2012 r.
Autor odpowiedzi: Woźniak Joanna
Odpowiedzi udzielono: 12 grudnia 2012 r.

PYTANIE

Prowadzimy działalność w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. W grudniu 2011 r. firma X świadczyła dla nas usługi reklamowe na podstawie umowy, z której wynikało, że po wykonaniu usługi zostanie "wystawiona faktura VAT na kwotę netto 2500 zł 22% VAT, czyli 3050 zł brutto". Taką fakturę otrzymaliśmy w grudniu 2011 r. Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za 2011 r. otrzymaliśmy pismo od usługodawcy, z którego wynikało, że firma nieprawnie wystawiła fakturę, gdyż jest podatnikiem zwolnionym z VAT. Poprosiła o anulowanie wystawionego przez siebie dokumentu, informując nas o tym, że wystawi rachunek. W międzyczasie w dniu 28 kwietnia 2012 r. złożyliśmy w urzędzie skarbowym zeznanie roczne, na podstawie zatwierdzonego sprawozdania finansowego (tam jest mowa o wysokości zysku podatkowego). Dnia 30 kwietnia dotarł do nas rachunek z firmy X na kwotę 3050 zł. Sprawozdanie finansowe zostało zatwierdzone przed uzyskaniem informacji o tym błędzie.

Czy firma prawidłowo wystawiła rachunek na kwotę 3050 zł, czy też będąc podatnikiem zwolnionym powinna wystawić rachunek na kwotę 2500 zł?

Jeżeli kwota na rachunku powinna być brutto, czyli 3050 zł, to wtedy wartość kosztów za 2011 r. jest mniejsza o 550 zł?

Czy będziemy mogli różnicę w kosztach w kwocie 550 zł rozliczyć bilansowo i podatkowo w 2012 r., czy będziemy musieli złożyć korektę zeznania podatkowego?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX