Jak postąpić w sytuacji, gdy osoba prowadząca działalność gospodarczą dokonała zmiany biura rachunkowego, które w jej imieniu składało do ZUS dokumenty rozliczeniowe?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2021 r.
Autor odpowiedzi: Kostrzewa Piotr
Odpowiedzi udzielono: 26 kwietnia 2016 r.

PYTANIE

Osoba prowadząca działalność gospodarczą zmieniła biuro rachunkowe, które w jej imieniu składało do ZUS dokumenty rozliczeniowe (ZUS DRA; przedsiębiorca opłaca składki wyłącznie za siebie). Po zmianie nowe biuro przejęło rozliczenia i dokonywało wysyłki dokumentów rozliczeniowych. Okazało się jednak, że pracownik byłego biura rachunkowego nadal (za kolejnych 6 miesięcy) wysyłał dokumenty rozliczeniowe za tego przedsiębiorcę. Niektóre z nich, przez byłe biuro, zostały wysłane do ZUS wcześniej (o dzień lub dwa) niż dokumenty wysłane przez aktualne biuro rachunkowe, przez co ZUS przyjął dokumenty z byłego biura, a odrzucił dokumenty wysłane przez aktualne biuro. Rozbieżności dotyczą kwot podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz deklarowanej podstawy na ubezpieczenie chorobowe (w dokumentach złożonych przez byłe biuro składka chorobowa nie została wykazana w ogóle).

Czy w tej sytuacji ZUS powinien przyjąć wyjaśnienia ubezpieczonego, odrzucić dokumenty złożone przez byłe biuro, a jako właściwe przyjąć dokumenty złożone przez aktualne biuro?

Po rozwiązaniu umowy z uprzednim biurem ustało ich uprawnienie do składania dokumentów w imieniu przedsiębiorcy, choć żadne formalne pełnomocnictwo nie było składane, ani tym bardziej wycofane.

Czy takie argument można przedstawić w ZUS?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX