Jak postąpić w przypadku faktur za zobowiązania przejętych w wyniku podziału spółki?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 14 września 2023 r.
Autor odpowiedzi: Bartosiewicz Adam
Odpowiedzi udzielono: 7 kwietnia 2021 r.

PYTANIE

Spółka A dokonała podziału, w jego wyniku powstała spółka B poprzez wydzielenie ZPC. W spółce A również pozostała ZPC. Podziału dokonano w dniu 22.10.2020 r. Spółka B przejęła zobowiązania dotyczące ZPC, które nie zostały zapłacone do chwili obecnej. Faktury dotyczące zobowiązań Spółka A otrzymała od kontrahentów przed dniem wydzielenia. Jedna z faktur dotyczyła zdarzenia przyszłego, tj. najmu lokalu za listopad, faktura przekazana 19.10.2020 r., data wykonania usługi 30.11.2020 r. Pozostałe faktury dotyczyły wydzielonego ZPC. Spółka A dokonała odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku wszystkich faktur, które otrzymała przed dniem wydzielenia. Również tej, która dotyczy najmu lokalu po podziale.

1. Czy spółka B powinna dokonać korekty VAT naliczonego przez Spółkę A, w sytuacji dot. faktury najmu za listopad, oraz w przypadku pozostałych faktur, w rozliczeniu przypadającym na 90 dni od dnia terminu zapłaty, jako dłużnik w myśl art. 89b ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) – dalej u.p.t.u.?

2. Czy Spółka A dokonując odliczenia naliczonego VAT nie będzie w uprzywilejowanej pozycji, ponieważ przekazując fakturę "uwalania" się od obowiązku zapłaty należności wynikającej z faktury?

3. Czy Spółka B, jeżeli nie zapłaci faktury będzie jedynie stratna co do kwoty korekty naliczonego VAT?

4. Czy w przypadku kontroli podatkowej/celno-skarbowej nie zostaną wykazane niezgodności w zakresie obowiązku korekty naliczonego VAT, jeżeli Spółka A nie dokona korekty przewidzianej w art. 89b u.p.t.u.?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX