Jak postąpić, jeśli zleceniobiorca nie posiadał innego tytułu do ubezpieczeń i w czasie, gdy świadczył usługi z tytułu umowy zlecenia uzyskał status emeryta?
PYTANIE
Jednostka budżetowa kilka lat temu zawarła umowę zlecenia, tytułem której wypłacała wynagrodzenie obciążone jedynie składkami zdrowotnymi i podatkiem, ponieważ zleceniobiorca posiadał inny tytuł do ubezpieczeń. Taki warunek istniał również w zapisach umowy. Teraz, już po rozwiązaniu umowy dostaliśmy pismo z ZUS, że zleceniobiorca nie posiadał innego tytułu do ubezpieczeń i w tym czasie, gdy świadczył usługi z tytułu umowy zlecenia uzyskał status emeryta. Skutek tego jest taki, że płatnik powinien odprowadzić od wynagrodzenia składki społeczne, które obciążają zarówno zleceniobiorcę i zleceniodawcę. Gdyby zleceniobiorca nie skłamał w oświadczeniu i poinformował zleceniodawcę, że jest emerytem to ta nie zawarłby z nim umowy zlecania.
Czy płatnik powinien zgłosić zleceniobiorcę za ten okres do ubezpieczeń społecznych oraz naliczyć i wpłacić należne składki do ZUS, a następnie domagać się ich zwrotu od zleceniobiorcy – również tych leżących po stronie zakładu pracy?
Czy najpierw zgłosić do ubezpieczeń społecznych, dochodzić zapłaty składek od zleceniobiorcy – również tych leżących po stronie zakładu pracy i dopiero po ich uzyskaniu wpłacić do ZUS?
W którym momencie należy zaksięgować w zobowiązania jednostki należne składki - w momencie zgłoszenia zleceniobiorcy do ubezpieczeń społecznych czy dopiero w momencie ich zapłaty do ZUS?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX