Jak poprawnie rozliczyć się w VAT z urzędem skarbowym po wycofaniu obiektów z majątku firmy na cele prywatne?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2018 r.
Autor odpowiedzi: Kamiński Krzysztof
Odpowiedzi udzielono: 8 czerwca 2017 r.

PYTANIE

Przez szereg lat przedsiębiorca budował obiekty budowlane (budynki i budowle), które ostatecznie stały się kompleksem wypoczynkowym. Poszczególne środki trwałe (budynki i budowle) były oddawane sukcesywnie w kolejnych latach do użytkowania i wprowadzane do ewidencji środków trwałych firmy - spółki cywilnej. Jest ich kilkanaście (budynki hotelowe, domki drewniane, restauracja). Przy zakupach inwestycyjnych był odliczany VAT. Przedsiębiorstwo nie przynosi niestety zysków i właściciele zamierzają zamknąć lub znacząco ograniczyć tę działalność. Zamierzają wyksięgować nieużytkowane budynki z ewidencji środków trwałych (żeby nie płacić podatku od nieruchomości wg najwyższej stawki, bo i tak stoją puste) i przywrócić je do majątku prywatnego.

Czy i w jaki sposób skorygować odliczony VAT na te obiekty?

Czy decydująca tu jest data wprowadzenia budynku do ewidencji środków trwałych firmy (np. 2000 r.) czy też data odliczenia VAT od zakupów związanych z jego budową (to może być kilkanaście lat wstecz)?

Jak poprawnie rozliczyć się z urzędem skarbowym po wycofaniu tych obiektów z majątku firmy na cele prywatne?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX