Jak poprawić błędnie zaksięgowaną kwotę rachunku w latach poprzednich oraz korektę podatku dochodowego z tego tytułu?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kiedyk Małgorzata
Odpowiedzi udzielono: 21 stycznia 2014 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, stosującą pełną księgowość. W wyniku kontroli Urzędu Kontroli Skarbowej musiałem skorygować deklaracje PIT-36 za 2008 r. Korekta wynikała z błędnego zaksięgowania rachunku, tj. ujęto w kosztach kwotę 16.950 zł zamiast 169,50 zł. Tym samym zawyżyłem koszty o 16.750 zł. Skorygowałem w 2013 r. deklarację PIT-36 za 2008 r. i zapłaciłem podatek w kwocie 2950 zł + odsetki w kwocie 1631 zł (razem 4581 zł). Stosunek błędnie zaksięgowanej kwoty do przychodów z 2008 r. wynosi 0,3%. Uznałem ten błąd za nieistotny (nie wiem czy słusznie?). Teraz chciałbym zaksięgować te operacje w księgach rachunkowych 2013 r. Błędną kwotę 16.750 zł na zmniejszenie kosztów operacyjnych, po Ma rozrachunki z dostawcami w 2013 r. Odsetki w kwocie 1631 zł w kosztach finansowych i po Ma w rozrachunkach z Urzędem Skarbowym z tytułu podatku dochodowego z działalności gospodarczej. Podatek w kwocie 2950 zł po Wn na koncie rozrachunki z właścicielem, po Ma rozrachunki z Urzędem Skarbowym z tytułu podatku dochodowego z działalności gospodarczej. Kwotę 4581 zł, przelaną z banku, księgujemy po Wn rozrachunki z Urzędem Skarbowym z tytułu podatku dochodowego z działalności gospodarczej oraz po Ma środki na rachunku bankowym. Zmniejszenie kosztów operacyjnych o 16.750 zł i odsetki w kwocie 1631 zł zaksięgowane w kosztach finansowych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów 2013 r.

Czy słuszne jest takie księgowanie?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX