Jak podatnik winien księgować składkę ubezpieczeniową dotyczącą umowy ubezpieczenia straty finansowej do umowy finansowania - leasingu operacyjnego?
PYTANIE
Jak podatnik (podatkowa księga przychodów i rozchodów metoda uproszczona) winien księgować składkę ubezpieczeniową dotyczącą umowy ubezpieczenia straty finansowej (GAP) do umowy finansowania - leasingu operacyjnego?
Ubezpieczonym jest leasingobiorca, ubezpieczycielem PSA Insurance Europe Limited z siedzibą na Malcie; Leasingodawcą jest PSA Finanse Polska. Polisa jest zawarta na okres 5 lat (czas trwania leasingu); składka miesięczna - 60 rat po 60,03 zł. Ogółem kwota składki nie jest wyszczególniona. Składka jest płatna na konto leasingodawcy w terminie płatności raty leasingowej. Kwota składki ubezpieczeniowej miesięcznej jest umieszczona na fakturze za ratą leasingu w dodatkowej tabelce: inkaso składki ubezpieczeniowej: - ubezpieczenie straty finansowej - 60zł. Kwota ogółem do zapłaty: rata leasingowa + składka ubezpieczeniowa.
Czy składkę ta księgujemy do kosztów uzyskania przychodów w z chwilą otrzymania faktury od leasingodawcy czy też powinniśmy zaksięgować jednorazowo w dacie złożenia wniosku o ubezpieczenie straty finansowej (na polisie brak daty)?
Leasingodawca i ubezpieczyciel wg nas to dwa odrębne podmioty. Zawarcie ubezpieczenia jest usługą dodatkową, która ma wpływ na wysokość raty leasingu. Rezygnacja z ubezpieczenia powoduje automatyczny wzrost raty leasingowej.
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX