Jak organ podatkowy powinien księgować wpłaty z tytułu zaległości podatkowych?
PYTANIE
Na koncie rozrachunkowym podatnika m.in. figuruje zaległość podatkowa na którą został wystawiony tytuł wykonawczy. W związku ze zbiegiem egzekucji administracyjnej, dalszy tytuł został przekazany do ZUS i od tego momentu egzekucję prowadził ZUS i Naczelnik US. W dniu 25.04.2019 r. do Urzędu Miejskiego wpłynęło z ZUS zawiadomienie o planie podziału kwoty uzyskanej z egzekucji świadczeń dokonanej w dniu 22.03.2019 r. W dniu 22.05.2019 r. na rachunek Urzędu Miejskiego wpłynęła kwota z Urzędu Skarbowego, która w całości pokryła zaległości wykazane w tytule wykonawczym, z informacją, iż zajęcie zostało dokonane w dniu 16.05.2019 r. Następnie w dniu 25.05.2019 r. na rachunek Urzędu Miejskiego wpłynęła kwota z ZUS, z informacją, iż zajecie zostało dokonane w dniu 22.03.2019 r. Kolejno w dniu 27.05.2019 r. na rachunek Urzędu Miejskiego wpłynęła kolejna kwota z ZUS, z informacją, iż zajęcie zostało dokonane w dniu 24.04.2019 r. Urząd Miejski dokonał zaksięgowania wpłat zachowując kolejność dat poszczególnych wyciągów bankowych, a nie wg dat zajęć.
1. Czy organ podatkowy powinien zachować kolejność księgowania według dat poszczególnych wyciągów?
2. Czy jest możliwość zaksięgowania wpłat wg dat zajęć tj. wpłatę z ZUS w pierwszej kolejności?
3. Czy jest możliwe zaksięgowanie pozostałej kwoty wyegzekwowanej przez organy egzekucyjne na zaległości podatkowe podatnika, które nie są jeszcze objęte tytułami wykonawczymi i wydanie postanowienia o zaliczeniu wpłaty?
4. Czy wyegzekwowaną kwotę należy zwrócić organowi egzekucyjnemu mimo posiadania przez podatnika innych zaległości/zobowiązań?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX