Jak należy zaksięgować urządzenie, które w wyniku przepięcia prądu spłonęło?
PYTANIE
Spółka w ramach prac badawczo-rozwojowych prowadzi pracę nad nowym urządzeniem. Ewidencję kosztów tych prac prowadzi na koncie 640 Rozliczenia międzyokresowe kosztów. W roku 2017 w wyniku przepięcia prądu urządzenie spłonęło. Spółka wystąpiła do ubezpieczyciela o odszkodowanie, ale prawdopodobnie nie pokryje ono całości kosztów.
Jak w księgach i w bilansie za 2016 r. ująć to zdarzenie?
Pozostawić na koncie 641 całość kosztów i zaprezentować w bilansie w Rozliczeniach międzyokresowych kosztów?
Utworzyć rezerwę na stratę, która miała miejsce w 2017 r. (pożar)?
Nie tworzyć rezerwy, ponieważ w kosztach prac badawczo-rozwojowych można ujmować straty wynikłe podczas prac nad prototypem?
W 2017 r. część kosztów rozliczyć do wysokości otrzymanego odszkodowania?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX