Jak należy zaksięgować umowę konsorcjum?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Waślicki Tadeusz
Odpowiedzi udzielono: 1 czerwca 2018 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka JG podpisała ze spółką FA umowę konsorcjum. Przedmiotem umowy było nabycie wierzytelności firmy LIK w wysokości 200.000 zł. Strony oświadczyły, że liderem konsorcjum w celu nabycia wierzytelności zostaje spółka JG. Strony konsorcjum ustaliły, iż zawiązują konsorcjum w celu wspólnego wykonania za cenę 5000 zł jednocześnie wskazano, że spółka FA dokona wpłaty na konto spółki JG kwoty 2500 zł co stanowi 50% kwoty przedsięwzięcia. Z tytułu zrealizowania kontraktu lider spółka JG zapłaci dla FA 50% od każdej otrzymanej kwoty od dłużnika. Umowa przelewu wierzytelności zostaje zawarta pomiędzy spółką TO a liderem spółką JG na zakup wierzytelności firmy LIK: należność główna 200.000 zł odsetki ustawowe w kwocie 4000 zł cena zakupu wierzytelności 5000 zł. Spółka JG zapłaciła 5000 zł dla firmy TO, spółka FA dokonała wpłaty na konto spółki JG kwoty 2500 zł tytułem udziału 50% w transakcji.

Jak należy zaksięgować te dwie umowy/transakcje?

Jak powinny wyglądać księgowania w przypadku spłaty wierzytelności, księgowania dla Lidera konsorcjum spółki JG?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX