Jak należy zaksięgować stwierdzony niedobór gotówki w kasie?
PYTANIE
Spółka z o.o. zleca na podstawie umowy osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą obsługę marketingową jednego z oddziałów. Na koniec miesiąca za usługi marketingowe wystawia fakturę za prowizję która stanowi 99% marży. Na koniec roku okazało się, że w kasie oddziału brakuje 3.000 zł. Po dokładnych ustaleniach za brak gotówki w kasie odpowiadała firma pośrednicząca, czyli wspomniana, która prowadziła obsługę marketingową. Spółka z o.o. obciążyła tą firmę notą księgową na kwotę 3.000 zł. Nota została zaakceptowana.
Jak mamy przeprowadzić ewidencję księgową zaistniałego faktu?
Czy prawidłowym księgowaniem będzie: Ma konto 100 Kasa - 3000 zł, oraz Wn konto 201 Należności od odbiorców - 3000 zł czy powinniśmy niedobór w kasie wyksięgować w Pozostałe koszty operacyjne a notę księgową zaksięgować na należności i drugostronnie na pozostałe przychody operacyjne?
Czy ta pierwsza wersja jest dopuszczalna?
Wydaje się prostsza i nie zawyża przychodów i kosztów.
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX