Jak należy zaksięgować oraz jak ująć w bilansie pożyczkę udzieloną z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Soprych Maciej
Odpowiedzi udzielono: 18 listopada 2014 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jak należy zaksięgować oraz jak ująć w bilansie pożyczkę udzieloną z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej?

Spółka cywilna prowadząca księgi handlowe w sierpniu 2014 r. wystąpiła do WFOŚiGW o pomoc w sfinansowaniu inwestycji zakupu maszyny służącej wykonywaniu działalności gospodarczej. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i z dniem 21 sierpnia 2014 r. podpisano umowę pożyczki między wspólnikami spółki cywilnej, a prezesem WFOŚiGW. Kwota pożyczki wyniosła 636.000 zł i została udzielona na okres 72 miesięcy, z tym że termin płatności pierwszej raty wypada 20 września 2014 r. (czyli umowa została podpisana z okresem rocznej karencji). Kwota udzielonej pożyczki została przelana na konto spółki po wystawieniu faktury dokumentującej zakup, przelewu dokonano dnia 3 października 2014 r. Do umowy dołączono harmonogram spłaty rat kapitałowych, bez naliczenia odsetek. W umowie widnieje zapis, że oprocentowanie pożyczki strony ustalają na 0.50 WIBOR 12M. Harmonogram odsetek jest oddzielnym dokumentem i będzie wysyłany wraz z początkiem kolejnych lat trwania umowy. Pierwszy harmonogram spłaty oprocentowania otrzymano 7 października 2014 r. na trzy ostatnie miesiące tego roku. Pierwsza spłata odsetek została przesłana na konto WFOŚiGW dnia 30 października 2014 r. Zabezpieczeniem umowy jest zakupiona maszyna. Do umowy pożyczki dołączono również zaświadczenie o udzieleniu pomocy DE MINIMIS o wartości 46.124,04 zł co stanowi równowartość 11.009,96 euro.

W jaki sposób zaksięgować i ująć opisaną pożyczkę w księgach i bilansie spółki cywilnej?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX