Jak należy zaksięgować nakłady poniesione na wybudowanie odcinka drogi, która zostanie następnie przekazana gminie?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Topulniak Michał
Odpowiedzi udzielono: 6 marca 2023 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka komandytowa w związku z budową Centrum Handlowego będzie musiała na własny koszt wykonać inwestycje drogową (budowę odcinka drogi publicznej) na gruntach należących do Gminy. Po zakończeniu inwestycji drogowej spółka przekaże nieodpłatnie ją na własność do używania, utrzymywania i zarządzania Gminie. W momencie przekazania Inwestycji Gminie, spółka ujmie sumę nakładów poniesionych na inwestycje w koszty operacyjne konto 7. Problemem jest gdzie do czasu przekazania Inwestycji ujmować (księgować) w księgach zbierane nakłady, gdyż spółka nie wykonuje to na własnej drodze ani nie posiada np. umowy najmu na korzystanie z tej drogi, czyli nie ma żadnego tytułu własności. Wiele interpretacji mówi, że w takiej sytuacji nie powinno się księgować tych nakładów do czasu przekazania na koncie "środki trwałe w budowie".

Na jakim koncie księgowym należy księgować nakłady do czasu przekazania Gminie Inwestycji i w jakiej pozycji w bilansie?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX