Jak należy zaksięgować kary za niedotrzymanie terminu, nieprzestrzeganie zasad BHP i uszkodzenie materiału lub sprzętu?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Gientka Mikołaj
Odpowiedzi udzielono: 9 grudnia 2020 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Nasza spółka zajmuje się świadczeniem usług budowlano-montażowych. Przychody i koszty z wykonania usług o okresie realizacji dłuższym niż 6 miesięcy ustala się na dzień bilansowy proporcjonalnie do ich stopnia zaawansowania – zgodnie z art. 34a ustawy o rachunkowości. Stopień zaawansowania prac spółka określa metodą kosztową jako udział kosztów poniesionych od początku obowiązywania umowy do dnia ustalenia przychodu w całkowitych kosztach wykonania usługi (globalny budżet kosztów) – zgodnie z art. 34a ust. 2 pkt 1 ustawy o rachunkowości. Innymi słowy spółka wylicza przychód bilansowy na dany okres mnożąc całkowity prognozowany przychód z danego kontraktu przez proporcję udziału poniesionych na dany moment kosztów bezpośrednio związanych z kontraktem w całkowitych prognozowanych kosztach danego kontraktu. Kosztami osiągnięcia tych przychodów są dotychczas poniesione koszty wykonania umowy powiększone o ewentualną rezerwę na stratę. Z kolei zachowując zasadę współmierności przychodów i kosztów spółka rozpoznaje koszty bezpośrednio związane z danym kontraktem jako rzeczywiście poniesione koszty od początku wykonania usługi do dnia bilansowego.

Czy koszty kar np. za niedotrzymanie terminu, za nieprzestrzeganie zasad BHP, za uszkodzenie jakiegoś materiału lub sprzętu, które normalnie księgowane są na pozostałych kosztach operacyjnych powinnam uznać za koszt bezpośrednio związany kontraktem?

Czy te kary powinny mieć wpływ na wyżej wymienioną kalkulację?

Czy właściwe jest podejście spółki, że wyżej wymienione kary księguje na pozostałych kosztach operacyjnych?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX