Jak należy zaksięgować kary umowne?
PYTANIE
Zgodnie z treścią umowy zawartej pomiędzy gminą a wykonawcą robót budowlanych wykonawca zobowiązany jest do zapłaty gminie kar umownych za zwłokę w wykonaniu przedmiotu umowy. W umowie zapisane jest także, że wykonawca wyraża zgodę na potrącenie kar umownych należnych gminie z wynagrodzenia za wykonanie przedmiotu umowy. Gmina wystawiła wykonawcy robót notę księgową obciążając go karami umownymi. Jednocześnie dokonując zapłaty za przedmiot umowy dokonała potrącenia kar umownych z wynagrodzenia należnego wykonawcy za wykonane prace. W gminie funkcjonują dwa odrębne rachunki bankowe - rachunek dochodów i wydatków. Dokonując przelewu za wykonane roboty budowlane gmina przekazała wykonawcy robót kwotę pomniejszoną o kary umowne. Jednocześnie wykonała drugi przelew w wysokości kar umownych z własnego rachunku wydatków na własny rachunek dochodów by móc po stronie wydatków zaksięgować pełną wartość wydatku wynikającą z umowy zawartej z wykonawcą robót, a po stronie dochodów zaksięgować należne jej kary umowne.
Czy takie działanie jest prawidłowe?
Jeśli nie to w jaki sposób należy zaksięgować przedmiotowe operacje?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX