Jak należy zaewidencjonować poniesione koszty na przełomie roku?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Topulniak Michał
Odpowiedzi udzielono: 23 stycznia 2024 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka buduje nowy zakład produkcyjny. Rok podatkowy spółki to lipiec 2023 r. - czerwiec 2024 r. Planowany start produkcji i pierwsza sprzedaż ma mieć miejsce w lipcu 2024 r. Część pracowników produkcyjnych zostanie zatrudniona już w kwietniu 2024 r. Przez 3 miesiące będą oni szkolić się w innych zakładach spółki oraz uczestniczyć w przygotowaniu do produkcji (jednak nie w zakresie budowy czy montażu linii produkcyjnych). Ponadto spółka dokona nasadzeń (wymóg urzędu gminy) w miejsce drzew ściętych w czasie budowy. Dodatkowo planowane są zakupy drobnego wyposażenia, które nie będzie uznawane za środki trwałe.

Czy wszystkie te koszty mogą być uznane za koszty bilansowe w roku bieżącym, czy też dopiero w roku przyszłym, a w roku 2023/2024 winny być księgowane na konto RMK?

Czy przy ewentualnym badaniu ich istotności koszty te można traktować jako oddzielne zdarzenia, czy też sumarycznie?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX