Jak należy zaewidencjonować otrzymane odszkodowanie?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Topulniak Michał
Odpowiedzi udzielono: 7 marca 2024 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka z o.o. (estoński CIT, czynny podatnik VAT) posiada polisę ubezpieczenia należności. Jeden z kontrahentów, złożył wniosek o ogłoszenie upadłości. Nie spodziewamy się, żeby sam uregulował należność wynikającą z faktury sprzedaży, dlatego też zwróciliśmy się do ubezpieczyciela o wypłatę odszkodowania. Nie korzystaliśmy z ulgi za złe długi w VAT i CIT. Odszkodowanie zostało nam przyznane i wypłacone w wysokości 90% należności.

Jak ująć wypłatę odszkodowania?

Czy powinniśmy zaksięgować je bezpośrednio w przychody finansowe?

Co z rozrachunkiem z klientem?

Czy powinniśmy rozliczyć 90% należności, ze względu na otrzymane odszkodowanie, czy cała należność na rozrachunku z klientem powinna "wisieć" jako nierozliczona?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX