Jak należy ująć w księgach rachunkowych budynki wynajmowane, budynki niewynajmowane i grunty przed wyburzeniem i po, przed wynajmem i po zakończeniu wynajmu?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Mikulska Dorota
Odpowiedzi udzielono: 6 kwietnia 2018 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Czy nabyte nieruchomości (grunty, budynki) spółka powinna zakwalifikować do inwestycji czy środków trwałych?

Jak ująć budynki wynajmowane, budynki niewynajmowane i grunty przed wyburzeniem i po, przed wynajmem i po zakończeniu wynajmu?

W jaki sposób wycenić nieruchomości jeśli zostaną zakwalifikowane do inwestycji, czy wg. zasad stosowanych dla środków trwałych (cena nabycia) czy wg. wartości rynkowej?

Czy amortyzacja powinna być naliczana od momentu zakupu nieruchomości czy dopiero przed wynajmem w przypadku wyceny nieruchomości wg. zasad dla środków trwałych?

Czy amortyzacji podlegają tylko budynki wynajmowane a pozostałe niewynajmowane powinny zostać zaliczone do środków trwałych w budowie?

Spółka której głównym przedmiotem działalności jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKWIU 68.20.Z.) w maju 2017 r. i sierpniu 2018 r. zakupiła grunty i budynki. Od września 2017 r. do marca 2018 r. wynajmuje ona cześć budynków kontrahentom zewnętrznym i od września 2017 r. do czasu zburzenia spółce powiązanej. Za wynajem spółce powiązanej wystawia faktury sprzedaży, a kontrahentom zewnętrznym przez 3 miesiące faktury sprzedaży a przez ostatnie miesiące noty obciążeniowe bez VAT. W związku z wynajmem nie ponosiła żadnych kosztów na przystosowanie, jedynie niewielkie wydatki w postaci pojedynczej usługi sprzątania i usługi czyszczenia kotła do ogrzewania, usługi remontowej budynków pod wynajem. Od marca 2018 r. spółka jest w posiadaniu projektu rozbiórki budynków. W czerwcu 2018 r. wszystkie budynki zostaną zburzone, pozostanie tylko grunt. Od lipca 2018 r. do lipca 2019 r. spółka zaczyna budowę nowego budynku. Od początku są ponoszone koszty energii, wody, monitoring, sprzątanie, wywóz nieczystości w zakupionych budynkach oraz koszty dotyczące rozbiórki, usługi prawne i notarialne dotyczące zakupu nieruchomości i budowy przyszłej. Zakup nieruchomości został sfinansowany z pożyczek od podmiotów zewnętrznych, jednostek powiązanych.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX