Jak należy ująć w ewidencji księgowej otrzymane przez spółdzielnię od kontrahentów koszty zastępstwa sądowego?
PYTANIE
Spółdzielnia mieszkaniowa zatrudniała radcę prawnego na podstawie umowy o pracę z określoną kwotą miesięcznego wynagrodzenia. Poza wskazanym w umowie o pracę wynagrodzeniem, radca prawny otrzymywał dodatkowe wynagrodzenie z tytułu kosztów zastępstwa w postępowaniu sądowym. Wypłata tego wynagrodzenia nie była uregulowana odrębnymi zapisami w zakładowym regulaminie wynagradzania, ponieważ obowiązek jej wypłaty wynika wprost z ustawy o radcach prawnych. Firma od wypłacanych zastępstw procesowych (które stanowiły składnik wynagrodzenia radcy) do dnia rozwiązania umowy o pracę, potrącała zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz naliczała od nich składki ZUS. Z dniem 31.07.2018 r. umowa o pracę zawarta z radcą prawnym uległa rozwiązaniu. Radca prawny po rozwiązaniu umowy o pracę złożył w oddziale ZUS wniosek o przyznanie emerytury. Po ustaniu zatrudnienia zamierzamy wypłacać radcy koszty zastępstw procesowych w sprawach prowadzonych przez niego w trakcie trwania stosunku pracy, w których spłaty należności zasądzonych nastąpią po dniu zakończenia stosunku pracy.
Jak w ewidencji księgowej (na jakich kontach) należy ujmować otrzymane przez nas zwrócone przez kontrahentów koszty zastępstwa sądowego?
Jak następnie należy zaewidencjonować przekazanie tych kosztów radcy prawnemu, który nie jest już naszym pracownikiem?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX