Jak należy rozliczyć w firmie budowlanej koszt gwarancji zabezpieczającej należyte wykonanie umowy?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Bartosiewicz Adam
Odpowiedzi udzielono: 14 września 2011 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jesteśmy firmą budowlaną (spółka z o.o.). Podpisując umowę na roboty budowlane musimy wnieść zabezpieczenie należytego wykonania umowy. Zabezpieczenie to wnosimy w formie gwarancji ubezpieczeniowych, tj. gwarancji zgodnego z umową wykonania robót (na okres realizacji inwestycji) oraz gwarancji właściwego usunięcia wad i usterek (na okres udzielonej gwarancji, np. na 5 lat od zakończenie inwestycji). Zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych obie te gwarancje musimy wnieść przed podpisaniem umowy. Za udzielenie tych gwarancji płacimy towarzystwu ubezpieczeniowemu składkę ubezpieczeniową. Składkę tą płacimy jednorazowo przed wydaniem nam przez towarzystwo gwarancji ubezpieczeniowych.

Kiedy należy zaliczyć tą składkę do kosztów uzyskania przychodów?

Czy jednorazowo w momencie zapłaty czy należy rozliczać ją w okresie realizacji inwestycji?

Czy może rozliczać ją w czasie w okresie, którego dotyczy, tj. również przez okres 5 lat po zakończeniu inwestycji, w przypadku gwarancji właściwego usunięcia wad i usterek?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX