Jak należy rozliczyć na gruncie VAT karę umowną za niewywiązanie się z warunków umowy?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Krywan Tomasz
Odpowiedzi udzielono: 14 lutego 2011 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jesteśmy firmą spedycyjną. Na podstawie wykonanych zleceń spedycyjnych wystawiamy faktury VAT.

Co powinniśmy zrobić w sytuacji, gdy nasz przewoźnik zgodnie ze zleceniem naszego klienta przyjechał do danego miejsca załadunku i podjechał pod załadunek na wyznaczone miejsce, ale okazał się, że nie było towaru i musiał wracać z pustym ładunkiem?

Klient przyznaje się do błędu, jednakże przewoźnik i tak jechał i poniósł koszty za co nas obciąży.

Jak powinniśmy obciążyć klienta za niewywiązanie się ze zlecenia?

Czy jako kara i nota obciążeniowa, czy może faktura jako usługa gotowości?

W razie ostatniego wariantu jak taką usługę potraktować w VAT?

Czy tak jak usługę spedycyjną, czy na ogólnych zasadach?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX