Jak należy prawidłowo zaksięgować wydatki z konta fundacji, do których nie dostarczono dokumentów źródłowych?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Topulniak Michał
Odpowiedzi udzielono: 7 listopada 2023 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jak należy prawidłowo zaksięgować wydatki z konta Fundacji, do których nie dostarczono dokumentów, tzn. faktur, rachunków, paragonów z NIP?

Fundator dokonuje zakupów na rzecz Fundacji, do których regularnie nie dostarcza dokumentów. Pomimo wielokrotnych próśb, dokumenty nie są dostarczane. Wydatki najpierw księguję na koncie 210 Rozrachunki z dostawcami, a w przypadku niedostarczenia faktury, zostają przeksięgowane na konto "rozrachunki z fundatorem" jako prywatne wydatki.

Czy takie księgowanie jest prawidłowe?

Czy potrzebuję zgodę Fundatora na przeksięgowanie tych wydatków?

Fundator nie zwraca tych wydatków na koniec roku, więc w bilansie kwota jest wykazana narastająco. Natomiast po stronie pasywów, na koncie "zyski z lat ubiegłych", jest kwota zysku z lat ubiegłych.

Czy można wydatki Fundatora rozliczyć z zyskiem z lat ubiegłych?

Jakie mogą być konsekwencje prawne dla Fundatora za brak zwrotów za wydatki do Fundacji?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX