Jak należy prawidłowo ująć w księgach rachunkowych wykup autobusu po leasingu operacyjnym?
PYTANIE
Po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego nabycie autobusu księgowano następująco:
1) faktura wykupu:
Wn konto 080 Środki trwałe w budowie
Ma konto 200 Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami
2) przeksięgowanie rozliczenia leasingu:
Wn konto 242 Pozostałe rozrachunki - rozliczenie leasingu
Ma konto 080 Środki trwałe w budowie
Wartości początkowej autobusu nie wyksięgowano z konta 010, nie wyksięgowano również dotychczasowego umorzenia, ponieważ spółka zawierając umowę leasingu miała zamiar wykupić autobus po zakończeniu wymienionej umowy. Wartość środka trwałego umarzana była w oparciu o zasadę użyteczności ekonomicznej tj. 20% w skali roku.
Według biegłego rewidenta wykup autobusu powinien być księgowany następująco:
1) faktura wykupu:
Wn konto 010 Środki trwałe
Ma konto 200 Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami
2) rozliczenie autobusu w części umorzonej:
Wn konto 070 Umorzenie
Ma konto 010 Środki trwałe
3) rozliczenie autobusu w części nie umorzonej:
Wn konto 761 Pozostałe koszty operacyjne
Ma konto 010 Środki trwałe
4) przeksięgowanie pozostałego salda kredytowego z rozliczenia leasingu:
Wn konto 242 Pozostałe rozrachunki
Ma konto 760 Pozostałe przychody operacyjne
Biorąc pod uwagę następujące fakty:
- stosowanie jednolitych zasad rozliczenia wykupu autobusów w latach 2002-2007,
- autobus wykupiony w 2007 r. jest ostatnim autobusem użytkowanym na podstawie umowy leasingu,
- zawierając umowy leasingu spółka zakładała wykup przedmiot leasingu po zakończonej umowie
stoimy na stanowisku, że dla warunków porównywalnych zasady ewidencji zakupu autobusu po zakończeniu leasingu w 2007 r. powinny być stosowane jak w latach poprzednich.
Jak należy prawidłowo ująć w księgach rachunkowych wykup autobusu po leasingu operacyjnym?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX