Jak należy potraktować w ujęciu bilansowym narzut kosztów działu inwestycji na działalność produkcyjną?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Michalak Marcin
Odpowiedzi udzielono: 22 czerwca 2011 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

W strukturach Spółdzielni Mieszkaniowej funkcjonuje dział inwestycji. Zakres zadań działu obejmuje:

1)

rozpoznawanie możliwości i warunków nabycia terenów, nabywanie terenów,

2)

opracowywanie planów finansowania inwestycji, przygotowywanie kosztorysów,

3)

przygotowywanie projektów budowlanych, uzyskiwanie decyzji niezbędnych do rozpoczęcia budowy,

4)

wybór wykonawców,

5)

przygotowywanie umów z wykonawcami,

6)

nadzór inwestorski,

7)

dokonywanie odbiorów robót.

Koszty działu to przede wszystkim: wynagrodzenia wraz z narzutami, czynsz za lokale zajęte na potrzeby działu, zużycie materiałów, koszty lustracji działalności inwestycyjnej. Jako koszty działu ujmowaliśmy również koszty reklamy.

Do końca 2010 r. koszty działu rozliczane były w ciężar budowy środków trwałych - tj. działalności Spółdzielni polegającej na budowaniu budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali (art. 1 ust. 2 pkt 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Obecnie Rada Nadzorcza podjęła decyzję o rozpoczęciu budowy budynku mieszkalnego w celu sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali (art. 1 ust. 2 pkt 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych). Ten rodzaj działalności ujmowany będzie w księgach jako działalność o charakterze produkcyjnym.

W bieżącym roku koszty działu inwestycji będą rozliczane wg ustalonego klucza na ww. dwa rodzaje działalności.

Jak należy potraktować w ujęciu bilansowym narzut kosztów działu inwestycji na działalność produkcyjną (budowę w celu sprzedaży)?

Czy będzie to składnik kosztu wytworzenia, który na koniec roku powinien zwiększyć produkcję w toku, czy też można go zaliczyć do kosztów bieżącego roku?

Czy jest możliwe zaliczenie tego kosztu jako składnika kosztu wytworzenia wówczas, gdy podatkowo zostanie on potraktowany jako koszt pośredni, który zostanie rozliczony w momencie poniesienia (art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p.)?

Jak wówczas przebiegałyby księgowania (ewidencja kosztów w zespole 4, 5 i 7)?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX